Share

De forse prijsstijgingen zetten supply chains enorm onder druk. Veel bedrijven weten eigenlijk niet meer zo goed wat ze moeten doen, behalve hopen dat het allemaal wel goed komt. Ze leven steeds meer met de dag en kijken veel minder vooruit dan voorheen. Zij die wel vooruitkijken, hebben vaak een sombere blik, ofschoon dit sterk sectorgebonden is. Het gevolg hiervan is dat kostenreductie vooropstaat en bedrijven duurzaamheidsinitiatieven ‘on hold’ zetten. De vraag is: hoe verstandig is dat?

Ik begrijp dat je de korte termijn moet overleven om op lange termijn te kunnen blijven bestaan. Daarvoor is wel visie en een plan nodig, want alleen maar op korte termijn kosten reduceren, werkt net als alcohol: het maakt meer kapot dan je lief is.

De omstandigheden waarin supply chains vandaag de dag opereren, zijn volatieler en onzekerder dan ooit. Dat geldt voor alle bedrijven, zelfs voor de bedrijven die geen last hebben van ‘de crisis’. Kijk vooruit, denk ik dan maar. Maak een plan, stel het bij en voer het uit en vergeet vooral niet verder te denken dan vandaag of morgen.

Stopzetten duurzaamheidsinitiatieven

Recent kreeg ik de vraag wat ik van het plan van een bedrijf vond. Het was op zich een goed plan, maar helaas ontbrak het allerbelangrijkste aspect: mensen. Bedrijven verdienen geld door de mensen die er willen werken. Zeker in deze moeilijke tijd verliest het management dat nogal eens uit het oog. Het gevolg: medewerkers zonder vertrouwen en geloof in het bedrijf. Dat drijft de kosten op, want de mensen voelen zich een nummertje.

Eigenlijk geldt bovenstaande ook voor alle duurzaamheidsinitiatieven. Stopzetten leidt tot het uitstellen van investeringen op korte termijn, maar voor de lange termijn werkt het averechts. Juist nu is het verstandig om duurzaamheidskeuzes te maken, want de winnaars van de toekomst onderscheiden zich vooral in moeilijke tijden.

Duurzame  supply chain

Daarom zeg ik: zorg juist in deze tijd dat mensen zich gewaardeerd voelen. En zorg ervoor dat de duurzame supply chain wordt ingericht. ‘Voor het echie’, zeg ik er maar direct bij, want over greenwashing – je als bedrijf groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan je in werkelijkheid bent – lees je elke dag. Daar is uiteindelijk niemand mee geholpen en dat kan bedrijven op termijn duur komen te staan.

De huidige omstandigheden maken het lastiger, maar kom op, dat is geen excuus. Vooral doorgaan en stick to the plan: zorg voor mensen en zorg er vooral voor dat de duurzaamheidsgedachte niet weggaat. Beide vormen ‘het nieuwe denken’.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat