Share

Van jezelf winnen

Zo’n 11 maanden geleden had ik een moment dat ik helemaal klaar was met mij zelf. Ik liep in een warehouse een trap op en moest daarna echt bijkomen voor een teams meeting. Dat kon echt niet en dus was het overduidelijk ‘time to change.’

Van jezelf winnen

In mijn boek ‘De praktische kijk op logistiek en supply chain management’  gaat een aantal hoofdstukken over verandermanagement en menselijk gedrag. Daar moest ik toch wel iets mee kunnen, terwijl tijdens het schrijven van het boek ik er nog geen seconde over had nagedacht dat mijn persoonlijke frustratie over te veel gewicht en weinig conditie eigenlijk ook gewoon het gevolg van mijn eigen gedrag is. Dit terwijl ik in mijn tienerjaren elke dag bezig was met sporten, maar ja je herkent het ongetwijfeld bij je zelf ook wel: altijd druk druk druk, geen tijd, onregelmatige dagen, het is allemaal zo lekker, je mag je zelf best belonen als je iets hebt gedaan, et cetera. Kortom: ik had voor mij zelf de bekende smoesjes klaar.

Ik heb mij vervolgens helemaal te pletter gegoogled over gezond eten, sporten, verantwoord afvallen en de aanschaf van een hometrainer. Ik ben ook lid geworden van een sportschool en had mij zelf één doel gesteld: ik wilde binnen 1 jaar een gezond BMI hebben van rond de 22-23, een paar kilo meer spiermassa (een six pack is niet nodig, want dat is wat meer voor  ‘de jeugd’) en minstens 25% minder vet. Ik heb mij zelf dus gewoon een paar KPI’s gesteld en vervolgens een weg bedacht hoe ik deze targets ging halen. Het is net als werk. Het resultaat: alle KPI’s ruimschoots gehaald, inmiddels ruim 30 kg gewicht verloren en ik voel mij zo fris als een hoentje. Die trap is nu een lachertje.

Mijn ‘afvalrace’ is eigenlijk net als de wereld van logistiek en supply chain management. Zet een streep als zaken niet goed genoeg gaan. Betrek anderen, vraag advies en stop met het geloven in smoesjes. Ik had nog best kunnen doorleven op de manier van bijna een jaar geleden, maar ooit zou ik dan mij zelf echt zijn tegen gekomen, op een harde manier, maar dan was het misschien wel te laat. Dit geldt ook voor veel bedrijven. Kom dus uit je vertrouwde comfortzone (gouden kooi) en doe er wat aan. Veranderen is zeker niet altijd gemakkelijk, maar het kan wel. Ik heb uiteindelijk ook gewoon een realistisch plan gemaakt, de voortgang continue gemeten, daar waar nodig bijgestuurd en vervolgens heeft de doelgerichtheid en discipline de rest gedaan. Nu krijg ik elke week wel vragen van hoe ik het allemaal heb gedaan. Zo dus: ik ben de wedstrijd met mij zelf aangegaan en dat blijf ik ook doen, want ja het is niet voor niets ‘continue verbeteren.’ Dat zouden organisaties ook moeten doen als je het mij vraagt. Het lijkt mij geweldig om met mijn gewichtsmetafoor bedrijven te helpen met het realiseren van de gewenste veranderingen. Niet te ingewikkeld, maar gewoon met een duidelijk doel en dito aanpak. Het kan dus, echt! Ik ben er inmiddels het levende bewijs van en dan win je echt van je zelf, maar als organisatie kun je met deze aanpak ook resultaten realiseren

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat