Wegblijven uit de spits is voor alle partijen in de supply chain beter. Maar hoe maak je daar echt werk van? Hoe doorbreek je vaste patronen?
Veel initiatieven zijn al genomen
Tijdens deze middag bleek dat er al veel initiatieven zijn ontwikkeld om spitsmijdingen te realiseren, vooral ingegeven vanuit financieel oogpunt. Er kwamen voorbeelden op tafel van mogelijkheden om spitsmijdingen te verduurzamen. In Los Angeles zijn speciale rijstroken voor carpoolers (misbruik leidt tot een boete van maar liefst 400 dollar) en in Noorwegen betaal je met een elektrische auto geen parkeerkosten en wegenbelasting. Carpoolen, bundelen en synchroniseren van ladingen, inzet van ploegenauto’s, verschuiving van werktijden, nachtleveringen zijn voorbeelden die worden toegepast om spitsmijdingen in Noord-Brabant en in andere regio’s te realiseren.
Financieel voordeel op termijn
Ook werd duidelijk dat de financiële bijdrage die de provincie Noord-Brabant voor spitsmijdingen beschikbaar stelt, vooral gezien wordt om de eerste hobbels te nemen, maar dat subsidie ontvangen op zich geen robuust model is. Bedrijven investeren alleen in spitsmijdingen als dit ook op langere termijn voordeliger is. Daarom stellen zij een business case op. Is de uitkomst positief, dan doen ze mee, zo niet dan haken ze af. Dit geldt natuurlijk altijd. Om met de woorden van logistiek boegbeeld Raymond Cools te spreken: “Je kunt niet groen worden als je rood staat.”
Klanten volharden in vaste aflevermomenten
Spitsmijdingen realiseren doen bedrijven alleen als het geld oplevert, maar dat zeggen we natuurlijk niet hardop, want het past niet zo goed in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tijdens de tafelsessies kwam ook naar voor dat zachte factoren minstens net zo belangrijk zijn bij het realiseren van spitsmijdingen. Mindset, vertrouwen en starheid van de klant zijn veel gehoorde punten waarom spitsmijdingen moeilijk realiseerbaar zijn. “Ik wil wel buiten de spits rijden, graag zelfs, maar ik, moet wel van mijn klanten,” is vaak gehoord. Zolang klanten volharden in vaste ongunstige aflevermomenten worden logistiek dienstverleners gedwongen om in de spits te rijden ondanks het feit dat afnemers duurzaamheid prominent op hun website vermelden. Dit is een mooi voorbeeld van het gegeven, dat nog veel bedrijven in de logistiek intern zijn gericht en dat de samenwerking met externe partners nog steeds lastig is.
Samen op zoek naar een oplossing
Een ander de schuld geven is natuurlijk gemakkelijk, maar wat zou je klant er van zeggen als je graag op andere momenten wilt komen leveren, omdat dit voor ons allen duurzamer is? De ervaring leert dat opdrachtgevers niet direct meebuigen, maar je komt wel met elkaar in gesprek, bouwt vertrouwen op en uiteindelijk komen die spitsmijdingen wel. Zo is het Heemex Cementbouw ook vergaan, de prijswinnaar van Logistiek in Brabant. Heemex zag de OTIF (op tijd en compleet leveren) dalen door files. Het bedrijf is met leveranciers en klanten om tafel gaan zitten en daar kwam uit dat met de inzet van ploegenauto’s ’s nachts laden en lossen een oplossing kon zijn. Als alle betrokken partijen open staan om slimmer te werken en de spits te mijden, gaat het balletje op deze manier rollen.
In gesprek komen en blijven
Kortom, om maar eens in onze logistiek taal te blijven: zorg dat je in de driver seat komt. Als je duurzaamheid echt hoog in het vaandel hebt en je klanten benadert vanuit het algemene belang om spitsmijdingen te realiseren, dan kom je met elkaar in gesprek en daar begint het mee. Zolang het je klant niets kost, vindt deze het prima, maar laat je bij een eerste ‘nee’ niet direct tegenhouden. Dat is te gemakkelijk en zo werkt het niet in de logistiek.