Apart: het onderbuikgevoel geeft bij velen aan dat het in het bedrijf allemaal wat slimmer kan. We doen vaak dingen omdat we het nu eenmaal al jaren zo doen en omdat procesaanpassingen toch niet van de grond komen, om wat voor reden dan ook. Ik zie het jammer genoeg bij steeds meer bedrijven. Hierdoor laten we in de supply chain echt kansen liggen.
De crisis is overleefd, de kostenfocus laten we doorgaan en als bedrijf verdienen we wel (weer) geld. De vraagt rijst wat we nu echt moeten doen om toekomstbestendig te zijn, want ons gevoel zegt dat we niet meer moeten blijven doen wat we altijd al deden. We moeten het hokjesdenken achter ons laten en supply chain management gaan implementeren. Maar hoe doe je dat succesvol en welk doel bereik je met het middel?
Strategische keuzes maken
Om supply chain management succesvol te implementeren, is een strategische keuze rondom product/marktcombinaties een erg belangrijke stap. Het klinkt misschien raar, maar out-of-stocks mag je best hebben want niet elke klant is even belangrijk. Leg dat maar eens uit.
Ik hoor het vaak: ‘Onze sales is van de customer intimacy en onze logistieke operatie is van de operational excellence.’ Ik begrijp de redenatie, maar wat doe je dan als bedrijf met spoedorders die tegen hogere kosten met een koerier geleverd moeten worden of wat doe je met artikelen die je voor de ene klant ooit eens op voorraad hebt genomen?
Differentieer, zeg ik dan. Autofabrikanten hebben niet voor niets verschillende modellen in diverse prijscategorieën. Een fastfood-keten stelt andere eisen aan hamburgers dan een discounter stelt aan diepvrieshamburgers. Een sterrenrestaurant heeft ook weer andere eisen. Het model van Treacy en Wiersema kent iedereen eigenlijk wel, maar ervoor zorgen dat er een goede strategie is, blijkt vaak toch nog lastig te zijn.
Processen
We weten allemaal inmiddels wel dat samenwerken belangrijk is om succesvol te zijn. De wantrouwende, autoritaire leider in zijn ivoren toren zal het niet overleven. Maar samenwerken is moeilijk, want het vraagt ook om denken in bedrijfsbelang in plaats van eigen kortetermijnbelangen.
Geen inkoper zal een hogere inkoopprijs betalen als hij weet dat zijn bonus kleiner wordt, maar wellicht kan de logistieke afdeling een hogere inkoopprijs wel dubbel en dwars terugverdienen doordat er efficiënter gewerkt kan worden. Dit vraagt echter om procesdenken en weten wat er in de stappen voor en na je eigen schakel in het proces gebeurt. Doordat dit vaak onvoldoende bekend is, schuiven we problemen door naar het volgende proces. Daar wordt onnodig (herstel)werk verricht, maar we weten van elkaar niet dat dit gebeurt.
In herontwerp van processen hoort volgens mij maar één vraag centraal te staan: ‘Waarvoor is de klant bereid te betalen?’ Alle activiteiten waarvoor een klant niet wil betalen, moeten uit het proces. Er zijn verschillende technieken voorhanden om erachter te komen welke dit zijn en waarmee je ook nog aardig kunt kwantificeren wat het uitgedrukt in euro’s oplevert. Dat klinkt simpel, maar ga er maar aan staan in een lopende operatie.
Ingewikkeld
Naast strategie en processen spelen ook onderwerpen zoals KPI’s, ICT, S&OP en menselijk gedrag een belangrijke rol bij de implementatie van supply chain management. Dat maakt het er niet makkelijker op. En dat is een understatement. Het is daarom handig om simpel en klein te beginnen. Je kunt niet direct van de kelder op de zolder.
Het is wat mij betreft wel helder dat supply chain management een goed middel is om het doel te realiseren, want alleen dat biedt continuïteit. Het is namelijk een fantastisch middel om klantwaarde in ketens toe te voegen. Inhoudelijk weten we het prima te vertellen en uit te dragen, maar dat gaat vaak gepaard met moeilijke woorden in plaats van dat we mensen raken met supply chain management. Belangrijk is dus dat we het ook zó simpel houden dat we een tiener kunnen uitleggen wat supply chain management is en wat het oplevert. En daar hebben we nog een slag te slaan.