Durf te segmenteren

Iedere zichzelf een beetje respecterende supply chain-goeroe roept het en ook in de literatuur lees je dat bedrijven veel meer zouden moeten segmenteren om succesvoller te zijn. Dit geldt voor klanten, voor toeleveranciers maar ook voor interne bedrijfsprocessen. Elk bedrijf weet eigenlijk ook wel dat niet iedere klant even belangrijk is en het ene productieproces […]

De achteruitkijkspiegel

Als interim-manager en examinator/docent bij hogescholen op het gebied van supply chain management kom ik bij veel verschillende bedrijven over de vloer. Elk bedrijf, of het nu een bv is, een familiebedrijf of een beursgenoteerde onderneming, heeft zo zijn eigen historie en cultuur. Op zich niets mis mee, want daar schuilt voor een belangrijk deel […]

Digitaal is de toekomst

Digitaal is de toekomst. Niets nieuws. Sterker nog: realiseer je je dit nog niet, dan moet je snel onder die steen vandaan komen. Goede ICT wordt steeds meer een randvoorwaarde om supply chain-processen te besturen en te optimaliseren. Toch zijn er vandaag de dag nog steeds bedrijven die dit niet doorhebben. Zij gebruiken bijvoorbeeld nog […]

LIFO en SKEN

U herkent het ongetwijfeld, de signalen die bedrijven soms afgeven: hokjesdenken, focus op kostenreductie, geen bewuste strategische keuzes, ICT-systemen die niet voldoen, weten dat het anders moet maar niet precies weten hoe, forse concurrentie, klanten die steeds méér voor minder willen, trage of zelfs geen besluitvorming, vlucht- en/of uitstelgedrag, interne onrust en irritatie, ketenpartners die […]

4PL moet DSP worden

Tot een paar jaar geleden werd je doodgegooid met de kreet control tower, ook wel 4PL genoemd. Laat ik vooropstellen dat ik een voorstander van control towers ben, maar in de praktijk is de echte control tower tot op heden toch eigenlijk wel mislukt, ondanks dat er wel enkele goede voorbeelden zijn. Is het zo […]

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat