Bedrijven moeten geld verdienen, daarover geen misverstand. Medewerkers willen dat het salaris op tijd wordt betaald, klanten verlangen lage prijzen en aandeelhouders verwachten dividend. Niets bijzonders. Ook roepen we altijd dat er een goede balans moet zijn tussen middelen, processen en mensen. Budgetten en systemen staan volop in de aandacht en procesverbeteringen doorvoeren heeft prioriteit, want dat leidt direct tot geld verdienen. Maar wat doen we eigenlijk voor onze medewerkers met het oog op sociale innovatie? Het klinkt misschien wat soft, maar als medewerkers oprechte aandacht en waardering krijgen, gaan zij zodanig stralen dat het bedrijf nog meer geld verdient.
Een goed voorbeeld van sociale innovatie in de afgelopen jaren is ‘Speed Docking’: weekwinnaars ontvingen maar wat graag een taart of een doos met snoepgoed, hoorden een oprecht, positief praatje van de baas en zagen zichzelf vervolgens terug in een vakblad. Vóór Speed Docking was ik betrokken bij de implementatie van het ‘GS1 SSCC-palletlabel’. Complexe materie, maar wanneer medewerkers een kopie krijgen van het filmpje waarin zijzelf de hoofdrol spelen, dan werken ze graag mee en komen ze zelfs met goede suggesties. Kleine moeite, groot plezier.
Binnenkort start in Brabant een logistieke challenge waarbij deelnemende teams worden uitgedaagd om met goede logistieke ideeën te komen die uiteindelijk leiden tot spitsmijdingen. Naast de teamprijzen die worden uitgereikt, kunnen medewerkers van goedgekeurde ideeën aanwezig zijn bij de Dakar Experience in september 2017 en zijn er laagdrempelige netwerkbijeenkomsten waar iets te leren valt. Om het toch ook maar weer rationeel te verantwoorden, ontvangen de bedrijven voor goedgekeurde verbeteringen een financiële bijdrage.
Het is niet moeilijk en het kost in verhouding allemaal niets, maar het zijn wel voorbeelden van initiatieven die werken, omdat ze verrassend en stimulerend zijn. Nét iets anders dan het jaarlijkse verplichte afdelingsuitje, als dat inmiddels om budgettaire redenen of bij gebrek aan belangstelling nog niet geschrapt is.
Best-practices
Als interim-professional heb ik het voorrecht dat ik een bijdrage mag leveren aan meerdere bedrijven. Wat mij steeds weer opvalt, is de sterke interne focus, met als gevolg dat medewerkers geen idee hebben hoe dingen bij andere bedrijven gaan. Mijn advies zou zijn om eens te gaan praten met collega’s van andere afdelingen, klanten of leveranciers. Het leidt tot procesverbeteringen, waardoor het ook nog eens geld oplevert. Nog veel en veel belangrijker is echter dat ‘gewone’ medewerkers het overweldigende gevoel krijgen iets goeds bij te dragen, ondanks de dagelijkse operationele werkzaamheden. Ik heb dit al een aantal keren bij anderen gezien en daar kan echt geen businesscase tegenop.
Ook regelmatig bij collega’s van andere bedrijven een kop koffie drinken, gepaard gaand met een logistieke rondleiding, leidt tot ‘serious fun’. Het kost niets, maar hoeveel managers zijn er niet die dit onzin vinden en er geen tijd voor beschikbaar stellen? Het levert veel inspiratie op om processen bij het eigen bedrijf te verbeteren. Een beperkte investering die zich op termijn zeker terugverdient, omdat dergelijke leuke uitstapjes ook een zakelijk doel hebben. Deze zaken werden ook met Speed Docking gefaciliteerd, en in de logistieke challenge in Brabant worden ook voldoende van dit soort netwerkbijeenkomsten georganiseerd.
Binnen het Lean-gedachtegoed is het onbenutte menselijk denkvermogen niet zomaar als achtste verspilling benoemd. Waar managers en directeuren over het algemeen – onbewust – in uitblinken, is het in stand houden van dit verspillen. Gewoon door te weinig oprechte interesse in medewerkers te tonen, het niet continu stimuleren van medewerkers om zichzelf te ontwikkelen en het niet faciliteren van serious fun-activiteiten. De beloning hiervoor gaat vaak nog niet eens over salarisverhogingen, maar om medewerkers die het gevoel hebben dat zij ertoe doen. Het faciliteren van de serious fun-factor doet wonderen. Echt!
Met een beetje creatief vermogen organiseer je een leuke wedstrijd of challenge. Je realiseert positieve pr en dat kan logistiek en supply chain management in het algemeen wel gebruiken. ‘Gamification’ doet het vandaag de dag niet voor niets zo goed. Kortom: met de serious fun-factor besteed je één euro, maar je krijgt er zomaar 25 voor terug. Dat is nog eens geld verdienen!