Nederland staat op z’n kop door de komst van tientallen wereldleiders. Zo zijn snelwegen afgesloten met als gevolg dat sommige distributiecentra en winkels nauwelijks bereikbaar zijn. Over de kosten wordt ‘uit veiligheidsoverwegingen’ niet zo veel losgelaten, maar wat betekent de Nucleaire Top voor de logistiek in West Nederland? De eerste lange files blijven vooralsnog uit, maar wat zegt dat?
Beter Benutten
Alle maatregelen tijdens de Nucleaire Top, zoals het sluiten van rijstroken op snelwegen, zijn gericht op veiligheid en het snel vervoeren van de wereldleiders. De doorstroming op de wegen wordt hierdoor natuurlijk minder. De extra kosten voor verladers en logistiek dienstverleners zijn ‘voor eigen rekening’. Misschien wat ver gezocht, maar de Nuclear Security Summit (NSS) is een mooie aanleiding om na te denken over het consolideren van goederenstromen. De overheid is namelijk groot voorstander van duurzaamheid. Het ministerie van Milieu en Infrastructuur investeert in het platform Beter Benutten om vrachtauto’s uit de spits te halen. Dit is een punt dat rondom de Nucleaire Top beter benut kan worden.
Speed Docking
Het beter benutten van wegcapaciteit is dit jaar een nieuw element binnen de logistieke competitie Speed Docking. Dit is overigens al lang niet meer alleen een wedstrijd over de snelste lostijden. Nee, na drie jaar gaat het veel meer om ketensamenwerking, de throughput verhogen en het bundelen van goederenstromen. Tijdige leveringen zullen lastiger worden, zo klinkt de algemene zorg. Bijzonder, want de NSS staat al een paar jaar gepland en binnen Logistiek Nederland is algemeen bekend dat de beste resultaten op tactisch niveau en door pro-actief handelen worden gerealiseerd.
Een rondje langs de velden onder een aantal deelnemers geeft verder aan dat een enkele deelnemer stevige voorzorgsmaatregelen heeft getroffen, maar dat de meeste partijen zo iets hebben van ‘het valt allemaal wel mee.’ Beetje meer bezetting en schuiven met leverdagen en tijdstippen is genoeg, maar Speed Docking geeft toch duidelijk aan dat leveringen in de avond en nacht tot langere verblijftijden leiden. Het lijkt ondanks stijgende brandstofprijzen en marges die onder druk staan, wel of dit onzin is op het gebied van transportplanning. Of is er door de dagelijkse beslommeringen gewoon niet aan gedacht?
Samenwerking
Speed Docking en verschillende onderzoeken laten zien dat het bundelen van goederenstromen een belangrijke manier is om ons wegennet beter te benutten. Uit eigen onderzoek blijkt dat 56 procent van de zendingen aan distributiecentra geen volle auto’s betreft. Navraag onder een aantal deelnemers van Speed Docking leert in elk geval wel dat de integrale ketenbenadering nog verbeterd kan worden. De vraag die mij bijzonder intrigeert is dan ook: wat houdt ons hierin tegen? Heeft het te maken met angst om te beginnen, hebben we twijfels over wat het oplevert, of geloven we simpelweg niet in samenwerking?
De BV Logistiek Nederland heeft in elk geval niet om deze Top gevraagd. Over drie weken zullen we weten of zij die pro-actief allerlei leveringsschema’s hebben aangepast ook inderdaad de logistieke winnaars van de Nucleaire Top zijn. Dan komt de Speed Docking-data beschikbaar en zullen we weten of de verblijftijden (en bijbehorende kosten) inderdaad langer zijn geweest. Bovendien hebben we inzicht in de tijdigheid van aankomst op distributiecentra en de eventuele vertraging onderweg. Want ja, achteraf weten we het natuurlijk wel. Mijn laatste vraag is natuurlijk waar kunnen we dan de rekening van de extra logistieke kosten neerleggen?