Hoe komt het toch dat supply chain of logistieke professionals geen feestjes vieren? Deze vraag kwam in mij op nadat ik aanwezig was bij de verkiezing Supply Chain Professional 2014 (gewonnen door Jeroen van Weesep van Lego) en toen ik op uitnodiging aanwezig was bij de bekendmaking van de Logistieke hotspot 2014 (gewonnen door regio Venlo-Venray). Twee goede voorbeelden dat er binnen de BV Logistiek Nederland veel gedaan wordt waarop we trots kunnen zijn. We hebben namelijk goede mensen en voorzieningen binnen de sector. Dus waarom hebben we binnen de logistiek moeite hebben met het vieren van onze successen?
Voor veel mensen die werkzaam zijn in de logistiek begint elke dag de voorspelbare wedstrijd opnieuw. Productiviteitsnormen halen, klantverwachtingen overtreffen, voldoen aan service levels, fouten herstellen en kosten reduceren zijn vaak dagelijkse beslommeringen. Kortom: het is druk, druk, druk, waardoor ‘heb je haast, ga even rustig zitten’ vaak niet gebeurt.
Doe maar gewoon
Het gevolg is dat we achter onze staart aan blijven rennen en we pakken te weinig tijd om eens na te denken over ‘waar zijn wij nu helemaal mee bezig.’ Sterker nog, binnen de logistiek vinden wij het maar heel normaal dat wij tot aan het gaatje gaan en problemen, o nee ‘uitdagingen’ moet ik zeggen, altijd wel weer opgelost krijgen. Desnoods door meer en harder te werken. We zijn, om met de woorden van Stephen Covey te spreken, voornamelijk bezig met belangrijke en dringende zaken, waardoor we nauwelijks investeren in ‘later’ met als gevolg dat logistiek nog veel als ‘noodzakelijk kwaad’ wordt gezien ten opzichte van bijvoorbeeld marketing en finance. We zijn dit eigenlijk normaal gaan vinden waardoor we nauwelijks meer stilstaan bij de topprestaties die er binnen de logistiek worden geleverd.
Natuurlijk geldt voor logistiek en supply chain management ook dat waar wordt gewerkt fouten worden gemaakt. De oorzaak ligt echter vaak in de voorgaande processen zoals stambestanden die niet correct zijn of commerciële afspraken die voor logistiek gewoonweg niet haalbaar zijn. Combineer dit met het zeldzame competentieprofiel van marketing en logistiek en je kunt niet anders dan concluderen dat we logistieke successen niet van de daken schreeuwen. Wellicht omdat we binnen logistiek vaak nuchter zijn en ‘doe maar gewoon’ hanteren of omdat we weten dat onze successen worden bepaald door onze meest recente prestatie. Een supermarktketen waar bier en chips altijd beschikbaar is, maar die dit tijdens de WK voetbal niet kan leveren, heeft toch een probleem.
Bescheidenheid troef
Eigenlijk gebeurt het ook wel vaker dat we dingen normaal zijn gaan vinden. Wie belt er namelijk wel eens de IT-support afdeling voor een bedankje dat het systeem het vandaag weer prima doet? Of welke klant belt zijn logistiek dienstverlener om deze te bedanken dat alle leveringen weer keurig op tijd zijn aangekomen? (Ik heb het zelf eerlijk gezegd ook nooit gedaan. Sorry!) Nee, in plaats daarvan bellen we voor een IT-storing of een zending die te laat is geleverd. Echter, door steeds te benadrukken wat niet goed gaat, vergeten we dat er veel meer wel goed gaat.
De regio Venlo-Venray is voor de zevende keer uitgeroepen tot de logistieke hotspot van Nederland, Jeroen van Weesep is verkozen tot Supply Chain Professional 2014 en Apple heeft al jaren de beste supply chain. Er wordt dus toch iets heel goed gedaan. Het heeft voor velen misschien iets van ‘je eigen feestje vieren’ maar het gegeven dat mensen, innovaties of regio’s in het zonnetje worden gezet, zorgt er voor een overweldigend gevoel van trots en waardering en anderen worden geïnspireerd. Volgens mij zijn we te bescheiden. Ik zeg daarom ook regelmatig, dat alles wat aandacht krijgt, groeit. En groeien is positief. Dit is natuurlijk geen wijsheid, maar laten we binnen de logistiek ook onze successen vieren, want daardoor worden we allemaal beter. Ook nu geldt: ik doe mee.