De decembermaand komt er weer aan. Topsport in de logistiek, vooral voor retailers en e-commerce bedrijven. Verlof opnemen is niet toegestaan, overuren maken is normaal en projecten worden stilgelegd want de operatie gaat voor omdat een goede decembermaand in grote mate het succes van het jaar bepaalt. Toch kan het ook anders. De afgelopen weken voerde ik gesprekken met een prospect in de ICT-wereld. Tot mijn grote verrassing starten we gewoon in december, hoewel het ook bij dit bedrijf veruit de drukste maand van het jaar is. Hoe komt het dat zij dit wel kunnen?
Het antwoord van deze klant is eigenlijk simpel. Onder druk presteert elk mens en dus ook een organisatie anders. Veel zaken zijn goed planbaar en er is altijd wel een argument om een project een paar maanden door te schuiven. Daarom is het juist goed om te starten in de decembermaand. Ik ben het helemaal eens met deze zeldzame gedachtegang en het is wat mij betreft een goed voorbeeld van leiderschap.
Voorbereiding
In het kader van ‘goede voorbereiding is het halve werk’ kan ik het dan ook niet laten om de Supply Chain Plaza op de vakbeurs ICT & Logistiek te noemen. Vanaf de zomerperiode hebben acht partners enkele malen bij elkaar gezeten om het concept te bespreken, praktische zaken door te nemen en te bespreken of en hoe het elkaar aanvullen dan in de praktijk zal gaan. De voorbereiding was erg goed, het resultaat met ruim 800 stand bezoekers overweldigend en een grote opkomst bij spreeksessies van partners. Het gegeven dat alle partners serieuze leads hebben opgedaan, laat zien dat voorbereiding de sleutel tot succes is.
Het allermooiste is nog wel dat de onderlinge aanvulling op elkaar in de praktijk ook heeft gewerkt. Verwacht niet dat er ter plekke deals worden gesloten. Als er handtekeningen worden gezet, is dat omdat de beurs als momentum wordt gekozen om de deal te bekrachtigen. Nee, het is vooral een kwestie van lachen en praten. Natuurlijk is in de voorbereiding ook al uitvoerig besproken dat je relaties uitnodigt voor de dagelijkse borrel. De sfeer is dan bijna vanzelf goed en het gaat toch om zien en gezien worden.
Een ander voorbeeld is het opzetten van een onafhankelijke pakket sorteerhup in Venlo en de aanpak die daarvoor is gekozen. Internationale bedrijven, kennisinstellingen en regionale overheid hebben de handen ineen geslagen om samen tot een ijzersterk concept te komen. Cruciaal voor succes is weer die voorbereiding.
De participanten hebben vooral het Integraal Logistiek Concept toegepast zodat voor alle (potentiële) deelnemers vast staat wat de sorteerhup wel en niet gaat doen. De toegevoegde waarde ligt in lagere kosten en kortere levertijden. De voorbereiding, die ander half jaar geleden is gestart, gaat ondanks de decembermaand ook op volle sterkte door, terwijl het toch om e-commerce gaat. Het kan bijna niet anders dan dat dit een aanzuigende werking heeft op bedrijven die veel pakketten door Europa versturen.
Geen excuus
Je kunt zaken zo ingewikkeld maken als je zelf wilt en altijd maar een excuus hebben voor van alles. Informatie is nooit volledig, het kan ook echt altijd beter en natuurlijk begrijp ik dat er terecht prioriteiten worden gesteld om dingen wel of niet te doen. Bovendien weten we allemaal dat de wereld om ons heen in razend tempo verandert en dat de enige zekerheid die je hebt de onzekerheid voor de toekomst is.
Toch ben ik van mening dat – uitzonderingen daargelaten – gedrag van managers gericht is op kortetermijnsuccessen, waardoor procesverbeteringen die op langere termijn resultaat opleveren, worden uitgesteld vanwege kortetermijnhectiek. De manager van het ICT bedrijf doet het gelukkig wel gewoon en bevestigt wat mij betreft de uitzondering. Zoals Teun Mur zegt: verliezers hebben een excuus en winnaars hebben een plan.