Share

Tegenwoordig kun je eigenlijk geen slechte supply chain-planningsoftware meer kopen. Het kan zijn dat een leverancier je niet aanstaat of dat je meer of juist minder toeters en bellen wilt. Natuurlijk is het budget bij de aanschaf ook vaak te krap, maar een softwarepakket waarmee je minimaal tien jaar vooruit kunt, is overal te koop. Bij de aanschaf van ERP-systemen of aanvullende supply chain-software zie ik echter regelmatig dat snel handelen prefereert boven eerst goed nadenken over met welk middel het gewenste doel wordt bereikt.

Tools die reeds bij verschillende klanten van de betreffende leverancier draaien, werken voldoende. Daar kun je van uit gaan. Maar als niet vooraf goed wordt nagedacht over de gewenste functionaliteiten, de mate van fit bij de organisatie en het betrekken van gebruikers in het implementatietraject, dan maakt het niet uit of je nu tools aanschaft van SAP of Oracle, van Microsoft of Exact, van Solventure of Slimstock, of van een heel andere leverancier. Immers, of je nu door de kat of door de hond wordt gebeten, het doet allebei zeer. Later overstappen naar andere tools is erg lastig en voelt ook nog eens als geldsmijterij.

Niet uniek

Veel bedrijven maken het aanschaftraject van supply chain planningtools erg ingewikkeld, doordat zij blijven volharden in het gegeven dat zij echt uniek zijn waardoor standaardoplossingen onvoldoende passen. Producten kunnen natuurlijk sterk van elkaar verschillen, maar processen hebben grote overeenkomsten. Elke logistieke organisatie doet aan inslag, opslag en uitslag. Complexiteit zit in volumes, korte lead times, grondvormen en nog heel veel meer, maar in de basis zijn veel bedrijven goed met elkaar te vergelijken. Het is namelijk geen toeval dat verschillende bedrijven in dezelfde sector dezelfde supply chain planningtools gebruiken. De inrichting ervan verschilt wel regelmatig, omdat details het resultaat bepalen.

Natuurlijk heeft eigen ontwikkelde software ten opzichte van standaard planningtools zijn voor- en nadelen. Maar als bedrijven steeds meer digitaal met elkaar gaan communiceren, is standaardisatie wel handig. Daarom mag de drempel, opgelegd door directieleden, best hoog zijn om toch te gaan voor eigen planningtools. Directieleden die dan blijven vasthouden dat hun bedrijf zodanig uniek is dat standaard planningtools niet geschikt zijn, weten in ieder geval zeker dat ze een keer worden gebeten.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat