Elk bedrijf doet tegenwoordig wel op de één of andere manier aan e-commerce. De logistieke handling die daarvoor nodig is, wordt e-fulfilment genoemd. Dus ook dat doet bijna elk bedrijf tegenwoordig. Klanten bestellen namelijk steeds vaker online. Daarnaast hebben veel bedrijven moeite om goed personeel te binden en te boeien. Dat ligt wat mij betreft vooral aan deze bedrijven zelf, maar het zorgt er ook voor dat bedrijven nadenken over robotisering.
Ik ben van mening dat bedrijven dan doorslaan en er een wishfull thinking ontstaat. Zij geloven namelijk dat robots de problemen oplossen. Wakker worden, denk ik dan maar, want ondanks dat robotisering goed kan werken, vraagt het ook om standaardisatie in processen en een grote mate van stabiliteit. Dat is, zeker vandaag de dag, vaak iets dat nog lang niet is geregeld. Zolang de afdeling Verkoop klantorders nog aanpast terwijl de logistieke verwerking al is begonnen, heeft robotisering geen toegevoegde waarde. Het lijkt wel een déjà vu van enkele jaren geleden, toen het vooral ging over het implementeren van warehouse managementsystemen (WMS). Als het WMS er is, zijn de problemen opgelost. Ja ja, keep on dreaming.
Standaardisatie in processen
Ik hoor het regelmatig bij (potentiële) opdrachtgevers: ‘Wij stellen de klant centraal, dus we hebben veel variaties in ons proces, omdat klantbestellingen vaak nog wijzigen als het eigenlijk al te laat is. Bovendien hebben wij een breed assortiment en is master data management niet ons sterkste punt, terwijl we ook nog eens best veel verloop hebben onder ons personeel. We willen gaan onderzoeken om met robots te gaan werken. Wat denk jij ervan?’ Tja, word wakker, wil ik dan het liefst roepen. Als processen niet op orde zijn en er geen sprake is van veel volume in repeterend werk, wordt robotisering moeilijk rond te rekenen. Ga eerst maar eens zorgen voor standaardisatie in processen en daarna kunnen we het hebben over robotisering.
Bedrijfscultuur
Het klinkt natuurlijk niet aardig, maar het is wel eerlijk. Eerst moet het huis intern op orde zijn, pas daarna kunnen moderne technieken zoals robotisering worden ingezet. Bovendien moet het ook bij de bedrijfscultuur passen. Ga eerst maar eens intern zorgen voor integraal procesdenken en daarna mag er wat mij betreft worden gedacht aan robotisering. Bij bedrijven waar de eilandjescultuur sterk is, dragen robots alleen maar bij aan irritatie en frustratie in plaats van aan stabiele en efficiënte processen om klantwaarde te bieden. Kortom: word wakker, stop met dromen, verbeter eerst je supply chain-processen en ga dan pas nadenken over robotisering.