Share

In een digitale supply chain zijn operationele en ketenprocessen ondergebracht in één totaaloplossing waarbij alles real-time met elkaar is verbonden, de bedrijfsprocessen perfect op elkaar aansluiten en waarin de systemen van de betrokken ketenpartners volledig met elkaar zijn geïntegreerd. De nadruk lijkt dus erg te liggen op technologie, maar zolang het uitwisselen van Excel- en CSV-bestanden tussen de partners nog de normaalste zaak van de wereld is, is er nog lang geen sprake van een digitale supply chain.

Het digitaal ondersteunen van een bepaald proces door het inzetten van technologieën, facturering bijvoorbeeld, is bovendien niet hetzelfde als een digitale supply chain. Sterker nog, zolang applicaties en systemen niet real-time met elkaar kunnen communiceren, is er ook geen sprake van een digitale supply chain.

Veel bedrijven zien een digitale supply chain als dé oplossing voor inefficiëntie in processen. Dat is voor een deel ook terecht, maar technologie op zich is niet voldoende. Vaak mislukt digitalisering doordat de menselijke kant van technologie wordt vergeten. Mensen willen op zich nog best wel veranderen, als het tenminste persoonlijk voordeel oplevert, maar niemand wil veranderd worden.

Verandermanagement

Daarom vraagt digitalisering om verandermanagement. Niet alleen in het toepassen van (nieuwe) technologieën, maar vooral om ervoor te zorgen dat mensen de nieuwe digitale manier van werken omarmen. Maar ja, iemand die jaren op de achterkant van de sigarendoos en op basis van gevoel de forecast bepaalde, zal niet zo snel gaan geloven in complexe technologische toepassingen die pretenderen het beter te doen.

Techniek alleen is dus nooit de oplossing. Sublieme techniek waar niemand mee wil werken, leidt tot kostbare technologische verspillingen. Technologie is voor veel bedrijven een soort natte droom. Het biedt de oplossing voor veel problemen en dus wordt er steeds vaker geïnvesteerd in moderne technieken als robotisering en artificial intelligence.

De menselijke kant

Dat is natuurlijk goed, zolang er maar veel aandacht wordt besteed aan de menselijke kant van de technologie. Niets is namelijk zo frustrerend als nieuwe technologie die niet aan de verwachtingen van de gebruikers voldoet. Ook dit kun je managen.

Kortom: zet vooral een digitale supply chain op, maar verlies de menselijke kant van technologie niet uit het oog. Uiteindelijk moet de technologie, hoe complex deze ook is, zodanig eenvoudig zijn om mee te werken dat mensen daar ook toe bereid zijn. Anders wordt de natte droom van technologie de grootste nachtmerrie.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat