Internationaal opererende bedrijven worstelen nogal eens met de vraag waar hun hoofdkantoor en/of productielocatie gevestigd moet worden. Ook voor bedrijven die alleen in Nederland opereren, speelt deze vraag natuurlijk. Het gaat dan altijd om het vinden van de balans tussen de time to market, het totale kostenplaatje en de onrust onder medewerkers. Wat te doen?
Er zijn verschillende modellen die helpen bij het uitrekenen van de meest optimale locatie. Het bekendste model is het zwaartepuntmodel. Voor veel bedrijven in Nederland zal de optimale locatie zo ergens in de regio Utrecht liggen en bij mondiale activiteiten ergens in Europa. Geen verrassing.
Huidige vestigingslocaties zijn vaak het gevolg van groei door overnames en dus vooral niet praktisch. Als je de beste locatie zou uitrekenen, kom je vrijwel zeker ergens anders terecht. Het is natuurlijk ook nog maar de vraag of de optimale locatie wel beschikbaar is. Dan is het toch handig dat ‘bijna goed’ in het zwaartepuntmodel ook goed is.
Bedrijfscultuur cruciaal
Goed om te weten, is dat misschien wel belangrijkere aspecten dan alleen kosten een rol spelen bij het bepalen van de juiste locatie. De cultuur van een bedrijf is cruciaal. Zeker bij familiebedrijven leidt het er toch vaak toe dat de vestigingsplaats niet wordt veranderd, al is het maar omdat de familie met een dorp of stad een belangrijke band heeft. Multinationals gaan ook niet zomaar verhuizen vanwege de politieke gevoeligheid. Verhuizen leidt ook vaak tot onrust onder medewerkers en heel veel operationele problemen in de transitiefase.
Daarom adviseer ik om realistisch te zijn. Als je niet echt bereid bent om te verhuizen, blijf dan gewoon zitten waar je zit. Een dure consultant inhuren die de optimale locatie voor je uitrekent, is dan echt zonde van de moeite en verspilling van geld. Grijp deze rare geografische ligging niet steeds opnieuw aan, maar houd gewoon rekening met hogere operationele kosten dan noodzakelijk, kwestie van budgetteren. Hetzelfde geldt natuurlijk voor al die bedrijfspanden die niet praktisch zijn. Je kunt er elke dag over zeuren, maar het gebouw verandert toch niet.
Bedrijfshistorie
De locatie waar een bedrijf is gevestigd, is onderdeel van de bedrijfshistorie. Dit is ook van grote waarde. Verhuiskosten zijn net als ERP; het valt vaak toch duurder uit dan verwacht. Daarom is gewoon blijven zitten waar je zit vaak de beste optie. Je houdt de operatie dan stabiel en kunt je blijven richten op klantwaarde – en dat is verhuizen zeker niet.