Er was eens een bedrijf dat al jaren bezig was met het opzetten van business intelligence. De supply chain-processen liepen wel, maar het ging volledig op gevoel. En zo af en toe ook helemaal mis. Het gevolg hiervan was obsolete stock, boze klanten, teleurgestelde medewerkers, hoge kosten, et cetera.
Er was wel een klein groepje medewerkers dat het van binnen voelde borrelen. Dit kan en moet anders, dachten zij. ‘Tegenwoordig kun je met data alles, toch?’ Maar ja, zoals zo vaak moesten zij hun gevoel en ambitie maar even in de ijskast zetten, want er was geen budget en geloof in data-analyses. Bovendien was er ook geen tijd, want ze waren te druk met het dagelijks blussen van brandjes.
Maar dan is eindelijk het moment daar dat het management prioriteit geeft aan het opzetten van tooling. Gewoon eerst zorgen dat de data betrouwbaar en volledig zijn, deze vervolgens uit de verschillende systemen trekken en daarna slimme reporting tools bouwen.
Specialistenwerk
Recent was ik bij een sessie waarbij de resultaten van de opzet van een business intelligence tool werden getoond. De moeilijkheid zit hem dan natuurlijk in het op een slimme manier onttrekken van de data uit de verschillende systemen. Dat is echt specialistenwerk dat je achteraf niet meer in de reporting terugziet, maar het is o zo belangrijk dat dit goed gebeurt. Het zou niet de eerste keer zijn dat reporting tools niet goed werken omdat de data niet goed worden aangeleverd, met inconsistente tooling en onjuiste output als gevolg.
Als de data goed worden ontsloten, levert dat zoveel nieuwe inzichten op dat de investering wat mij betreft altijd loont. Deze feiten kunnen dan weer worden gebruikt voor procesoptimalisatie die voorheen niet van de grond kon komen, omdat bij bedrijven ‘het gevoel’ of ‘de grote mond’ overheerst. Ik was in deze bijeenkomst echt onder de indruk van de resultaten, omdat je zo snel zo veel sturingsmogelijkheden ziet dat je denkt ‘wow, wat hebben de techneuten dit goed gedaan’. Zelf lopen zij daar echter van nature niet zo mee te koop.
Aan de slag met data
Het meer en meer sturen op data is toch ook wel een trend bij steeds meer bedrijven de laatste jaren. Logisch, want kennis en ervaring zijn natuurlijk belangrijk, maar data zorgen wel voor de bevestiging en de wow-factor. Ga als bedrijf dus aan de slag met data science, business of artificial intelligence of wat je ook met data kunt. De mogelijkheden zijn oneindig.