Het is duidelijk: de supply chain van bedrijven wordt steeds mondialer, met alle gevolgen van dien. Importheffingen, politieke instabiliteit, cultuurverschillen, verschillende tijdzones en de bekende valutaschommelingen zijn slechts enkele zaken waarmee bedrijven te maken krijgen die een groot deel van de business realiseren buiten de grenzen van ons kikkerlandje. Het ene bedrijf gaat daar slimmer mee om dan het andere, maar het zijn wel aspecten van internationaal zakendoen die voor elk bedrijf gelijk zijn.
Ik kom regelmatig bij productiebedrijven die voornamelijk exporteren, terwijl zij met heel andere problemen te maken krijgen. Dit zijn bedrijven die in Nederland een supply chain-verbeterproces ontwikkelen met als doel dit vervolgens ook in andere landen toe te passen. Op zich een slimme aanpak natuurlijk, maar het gaat ook regelmatig mis. Procesverbeteringen worden dan vaak veel ingewikkelder, want elk land is nu eenmaal van mening dat een procesinrichting niet zomaar toepasbaar is; requirements in het ene land kunnen om diverse redenen sterk afwijken van die van andere landen.
En, ondanks dat het hetzelfde bedrijf betreft, vormt ook taal toch nog vaak een barrière. Een Russische Oostenrijker die ’s nachts Duits moet spreken of een Chinees die in het Engels communiceert is toch best lastig te volgen, laat staan dat je in het Engels met een Fransman communiceert. Het gaat om echte details. Ook merk ik dat vaak naar het land met het hoofdkantoor wordt gekeken als het om investeringen gaat. Op zich begrijpelijk, maar hoe gemakkelijk is het om je daarachter te verschuilen? Het proactief betrekken van ‘het buitenland’ bij het inrichten van een proces gaat ook vaak mis. Gevolg: systemen doen het niet, enorme tijdverspilling, onnodig hoge kosten, maar vooral gebrek aan ownership vanwege het ‘not invented here syndrome’.
Integraal afgestemd stappenplan
Feitelijk is het doorvoeren van procesaanpassingen in Nederland met als doel om dit ook in andere landen toe te passen vergelijkbaar met een proces dat alleen in Nederland wordt aangepast. Volg een integraal afgestemd stappenplan! De complexiteit is wat hoger vanwege het mondiale karakter en het managen van de verandering is wat ingewikkelder, maar in de basis komt het op hetzelfde neer. Tegen deze bedrijven zou ik zeggen: neem stakeholders in het buitenland vanaf het begin mee. Een open deur, maar het gaat regelmatig mis en dat komt zeker niet alleen door tijdsdruk. Nee, we willen groots denken, want het is een ‘global project’. We denken groot, maar we opereren onvoldoende op basis van lokale supply chain-verschillen.