Tot een paar jaar geleden werd je doodgegooid met de kreet control tower, ook wel 4PL genoemd. Laat ik vooropstellen dat ik een voorstander van control towers ben, maar in de praktijk is de echte control tower tot op heden toch eigenlijk wel mislukt, ondanks dat er wel enkele goede voorbeelden zijn. Is het zo stil geworden omdat ketensamenwerking na al die jaren nog steeds moeilijk is of is er een belangrijkere oorzaak?
Elke logistiek dienstverlener biedt wel een control tower-oplossing aan, waarbij de één wat onafhankelijker is dan de ander. Het doel van de control tower is het bundelen en aansturen van fysieke goederenstromen, informatiestromen en financiële stromen. Datamanagement maakt ook deel uit van een control tower-concept. Wetenschappelijke (onderwijs)-instellingen en overheidsinstanties trekken behoorlijk hard aan het concept, maar bij verschillende bijeenkomsten over dit onderwerp mis ik toch telkens weer de verladers. Zelfs met subsidiëring vanuit de overheid komt de control tower moeilijk van de grond. Je komt steeds dezelfde koplopers tegen die moeite hebben met het koppelen van ladingen.
Bestaande control towers kunnen misschien best nog wel een boterham verdienen door veel ‘overproductie’ te accepteren en door ‘gewoon transport’ te regelen van A naar B, maar het concept is zo in mijn ogen niet toekomstbestendig. Gebrek aan vertrouwen, synchromodaliteit, voldoende dikke en complementaire ladingstromen en een in de ogen van verladers kostenverhogend businessmodel liggen hieraan ten grondslag.
Kerncompetentie
Control towers worden wél toekomstbestendig als doe-werk wordt geautomatiseerd en near realtime-besturing van de goederenstromen gaat plaatsvinden. Wisselen van voertuigen, modaliteiten, routeplanningen, ladingcombinaties, et cetera wordt dan veel meer een kerncompetentie. Hierdoor ontstaat steeds meer specialisatie bij control towers rondom fysieke goederenstromen en data- en informatiestromen. Control towers moeten dan nog wel flink aan de bak.
Bij specialisatie is gebruik van realtime data cruciaal. Dat is een kip-en-eiverhaal: verladers stappen in als zij volledig ontzorgd worden en distributie goedkoper is, maar control towers investeren pas in systemen en mensen als er voldoende ladingstromen zijn. Er wordt niet voor niets gezegd dat data het nieuwe goud zijn.
Control towers doen er in mijn ogen dan ook verstandig aan om veel meer bezig te zijn met de toekomst van de komende jaren dan dagelijks veel handwerk te verzetten om goederen van A naar B te brengen. Het goederenvervoer neemt alleen maar toe. Profiteer ervan door de slag te slaan om van traditionele control tower (4PL) te transformeren naar een Data Service Provider, oftewel een DSP.