Bedrijven hebben het vizier altijd gericht op groter worden. Groeien, en steeds maar op (nog) meer omzet jagen. Vaak gaat het om tienden van procenten, zoals in de foodretail, maar in e-commerce is een groei van minder dan 20 procent eigenlijk slecht. Logistiek dienstverleners daarentegen hangen de vlag uit bij een paar procent groei. Groei is goed, maar niet ten koste van alles.
Bedrijven gaan eigenlijk altijd mee in groeikansen. Logisch, maar het is belangrijk om deze groei gepaard te laten gaan met groei in zowel interne als externe volwassenheid van het bedrijf. Ik hoor vaak dat organisaties de snelle groei van de afgelopen jaren niet goed kunnen bijbenen. Met harder werken en langere dagen maken, is dit nog wel een hele poos op te vangen. Temeer omdat iedereen in een positieve vibe zit. Groei lijkt dan een luxeprobleem, maar uiteindelijk is ook dat echt een probleem, want op te veel fronten moet gelijktijdig worden geschakeld.
Kenmerken van te snelle groei zijn veel brandjes blussen doordat dingen niet (meer) in een keer goed gaan, gebrek aan kritische houding (te lief zijn voor elkaar), toenemende frustratie van medewerkers, een gevoel van vooral doen en dan pas denken en enorme angst voor lagere groeicijfers. Het burning platform om serieus na te denken over de mate van groei ontbreekt, want het gaat toch goed? Dodelijk.
Afkicken
Bedrijfsgroei werkt verslavend, maar van een verslaving moet je ook afkicken. Dat geldt ook voor de groei van een bedrijf. Het kan niet altijd maar halleluja zijn. Daarom raad ik bedrijven die forse groeicijfers laten zien vooral aan om goed na te denken over de vraag in welke mate de organisatie en alle bedrijfsprocessen ook in staat zijn om de groei op een verantwoorde manier vorm te geven.
Tevens is het verstandig om goed te kijken naar de externe ontwikkelingen. Concurrentie komt immers steeds vaker uit onverwachte hoek. Groei van meer dan 20 procent blijft nooit gehandhaafd met harder werken. Het ‘piepen en kraken’ bagatelliseren, is een groot risico. Nee, dan moet je echt naar processen, systemen, organisatie en andere bedrijfsonderdelen kijken.
Het gevaar is op die manier groot dat je door de groei niet meer ziet dat het piepen en kraken wel eens andere oorzaken kan hebben dan alleen de groei die doorgemaakt wordt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan onvoldoende proceskennis, senioriteit of gebrekkig leiderschap. Kortom: zorg vooral dat je bedrijf groeit, maar doe dat wel gecontroleerd en met mate. Hardlopers zijn namelijk doodlopers.